Veel mensen slaan ‘s ochtends hun ontbijt over. Dat terwijl een gezond ontbijt juist zo goed voor je is! Men slaat het over om verschillende redenen:

  • Te druk
  • Te weinig trek
  • Te moe
  • Geen inspiratie
  • Enzovoorts

Een gezond ontbijt boordevol voedingsstoffen is een ideale start van de dag. Het zorgt ervoor dat je lang verzadigd blijft en minder snel trek krijgt in de verkeerde dingen. Maar hoe doe je dat dan?

We helpen je hieronder aan enkele tips om jouw ontbijt niet alleen lekkerder, maar ook leuker te maken. Hier gaan we uit van verschillende factoren:

Tijd:

Neem de tijd voor je ontbijt. Gun jezelf de rust om even te zitten, wakker te worden en de focus te leggen op het ontbijt. Dus leg je telefoon weg, ga liever niet achter een beeldscherm zitten überhaupt, lees desnoods een boek of een krant en enjoy!

Variatie:

Een boterham met kaas kun je prima eten als ontbijt. Maar als je dit iedere dag herhaalt, dan kan de verveling erin toeslaan. Wissel het eens af met ander beleg of met een zuivelontbijt, zoals: brinta, yoghurt of een maaltijdshake. En varieer ook zeker eens met verschillende soorten fruit of gebruik een yoghurt-topping.

Verzadiging:

Zorg ervoor dat je ontbijt ook goed vult. Vanzelfsprekend, toch? Niet helemaal. Veel ontbijters doen zichzelf toch echt tekort in de ochtend.
Door eiwitten, vetten en vezels te combineren, zul je meer verzadigd zijn.
Denk bijvoorbeeld aan een broodjes met (pinda)kaas, ei, yoghurt met noten of een cracker met avocado. In plaats van een beschuitje met jam of alleen vruchtenyoghurt. Combineer de snelle suikers absoluut met eiwitten en vezels, om je energie langer vast te houden en een dip te voorkomen.

Volkoren:

Vezels zijn gezond, dat weet inmiddels zo’n beetje iedereen. Je begint de dag goed wanneer je flink wat vezels binnenkrijgt. Bovendien stimuleer je de darmen om goed hun werk te doen. Volkorenproducten, fruit en havermout, maken het verschil.
En drink vooral een flink glas water bij je ontbijt. Het is namelijk belangrijk om je vochtgehalte aan te vullen, na een nacht slapen waarbij je veel vocht verliest. Vul dit ‘s ochtends aan. En ben je een koffie- of theedrinker? Neem daar alsnog een flink glas water extra bij. Koffie en thee zijn namelijk vochtonttrekkers.

5 ONTBIJT IDEEËN:
Havermout met (plantaardige) melk, banaan en een lepel notenpasta(Plantaardige) yoghurt met muesli en een appel

Twee getoaste volkorenboterhammen, één met kaas en één met ¼ geprakte avocado

Omelet van 2 eieren met 100 g Italiaanse wokgroenten en een plakje gesmolten 30+ kaas

Mugcake van 1 geprakte banaan, een ei, 35 g havermout en 1 tl kaneel: 3-4min in de magnetron op 800 watt
 
× Hoe kunnen wij je van dienst zijn?