Wat is een “gelukshormoon”?

Een kleine toelichting: In dit artikel staan enkele links vermeld naar partnerwebsites, zoals 4Life. Daar kun je eventueel meer informatie vinden over de vermelding. Ook is het mogelijk daar een bestelling te plaatsen. Wees vrij, niets is verplicht! 

Gelukshormonen zijn stofjes in je lichaam die je vooral niet moet vergeten aandacht te geven. Een ander wordt voor deze stofjes, hormonen, is: neurotransmitter. Neurotransmitters hebben de taak om van en naar andere zenuwcellen te communiceren met de hersenen. Maar hoe stimuleer je jouw gelukshormonen?

Kortgezegd: het is belangrijk de gelukshormonen aandacht te geven wanneer je bijvoorbeeld overbelasting van jouw gezondheid wilt voorkomen, je gelukkig en voldaan wilt voelen en depressieve gevoelens tegen wilt gaan.

Wat als je gelukshormonen niet (voldoende) functioneren?

Het kan voorkomen dat deze gelukshormonen niet (allemaal) aanwezig zijn in je lichaam. Toch zijn ze erg belangrijk. Oxytocine helpt je socialer te zijn, endorfine helpt je om pijn te verdragen bij het sporten, door dopamine raak je meer gemotiveerd en serotonine helpt je bij een goed humor.

Probeer deze hormonen zo goed mogelijk in balans te krijgen en te behouden, zodat ze je kunnen helpen iets moois te maken van je leven.

Mochten deze hormonen niet goed functioneren dan kan een huisarts of een psychische specialist bijvoorbeeld ondersteuning voorschrijven in de vorm van antidepressiva.

Maar je kunt er ook op een natuurlijke manier aandacht aan te geven. Dat zal ik hieronder toelichten.

4 Gelukshormonen

Er zijn 4 gelukshormonen die cruciaal zijn voor je lichaam en je gestel, namelijk:

Hoe stimuleer je jouw gelukshormonene: dopamine

Dopamine: voor de motivatie

Het genots- of motivatiehormoon, dopamine, beloont je wanneer je een bepaald doel behaald hebt. Denk bijvoorbeeld aan het stellen van simpel doel, zoals bijvoorbeeld de was opvouwen. Zodra je de was hebt opgevouwen en je doel is behaald, dan beloont het genotshormoon je met een gelukkig (voldaan) gevoel. Dus:

  • Stel jezelf een doel en maak het af
  • Zorg goed voor jezelf en wees zoveel mogelijk in balans (voeding, beweging, rust, etc.)
  • Concentreer je op wat goed gaat, niet op het negatieve
  • Concentreer je op wat jou gelukkig maakt, niet op wat je ongelukkige gevoelens geeft
  • Vier kleine overwinningen die je behaald. Beloon jezelf! En maak je doelen niet al te groot
  • Ga sporten of kom in beweging. Een simpele wandeling in de natuur kan al dopamine laten toenemen.

Pas op voor verslavende dopamine!
De meldingen op je telefoon van bijvoorbeeld Social Media, maken bijvoorbeeld gelukkig omdat je weer onder de aandacht bent. Maar ook sigaretten, alcohol en (gok)spellen kunnen je gelukkig laten voelen. De keerzijde hiervan is de verslaving. Verslaving leidt weer naar teleurstelling, ‘back-to-reality’ syndroom en depressieve, minderwaardige gevoelens.

Hoe stimuleer je jouw gelukshormonen: oxytocine

Oxytocine: het knuffelhormoon

Het knuffelhormoon, oxytocine, wordt voornamelijk aangemaakt tijdens oogcontact of (intieme) aanrakingen. Je kunt het ook vertalen als het ‘aandachtshormoon’. Wanneer je je geliefd en vertrouwd voelt, neemt de oxytocine toe. Als je naar jouw gevoel te weinig aandacht krijgt, dan neemt het stresshormoon (cortisol) de overhand. Om dit te voorkomen kun je in tijden van stress het beste andere personen benaderen die jou kunnen supporten door naar je te luisteren of door je te knuffelen. Door de positieve aandacht, breekt het stresshormoon af door de toevoer van oxytocine, waardoor het gelukkige gevoel in je hart weer toeneemt. Dus:

  • Speel met een huisdier of met een baby (jawel, dit kan echt gelukkig maken!)
  • Houd iemands hand vast
  • Knuffel met een dierbare
  • Geef iemand anders een compliment of complimenteer jezelf na bijvoorbeeld een taak dat je hebt afgerond
  • Zoek een manier om te ontspannen: mediteer of neem een massage. Door het ontspannen van je lichaam neemt het knuffelhormoon toe.
Hoe stimuleer je jouw gelukshormonen: serotonine

Serotonine: humeur booster

Door het gelukshormoon, serotonine, zit je lekker in je vel. Je zult ook socialer zijn naar buiten toe, omdat je je zelfverzekerder voelt. Wanneer je een tekort aan serotonine hebt loop je op je tenen, heb je een korter lontje en is de kans groter dat je depressief raakt. Om dit te voorkomen, kun je het volgende doen:

  • Ga mediteren voor de ontspanning van je lichaam en geest
  • Leef mindfulness en met de juiste mindset(s). Leef in het hier en nu. Realiseer je dat gisteren geweest is, morgen een nieuwe dag is en vandaag een frisse start is
  • Doe een workout. Door beweging neemt ook de serotonine toe, samen met de andere gelukshormonen
  • Geniet van het zonnetje. Vitamine D is altijd goed voor het aanmaken van serotonine. Vul het desnoods aan door middel van supplementen
  • Kom in beweging: ga zwemmen, fietsen of wandelen in de natuur
  • Luister naar oppeppende muziek
  • Een andere manier om verlegen van te worden, is: zelfbevrediging.
Hoe stimuleer je jouw gelukshormonen: edorfine

Endorfine: de natuurlijk pijnstiller

Onze voorouders maakten endorfine aan door te blijven rennen wanneer ze vluchtten voor een roofdier of een ander vijandelijke verschijning. Het wordt namelijk aangemaakt bij intensieve lichamelijke inspanning. Dit geeft zelfs doorzettingsvermogen. Door de endorfines goed op pijl te houden houd je je humeur in balans, je voelt je minder slecht. Dus:

  • Doe lach oefeningen
  • Kijk een komische film of serie
  • Maak gebruik van etherische oliën
  • Geniet van (pure) chocolade (jawel chocola maakt happy!)
  • Eet wat pittigs. Door deze pijnsignalen/prikkels gaat je lichaam endorfine aanmaken
  • Doe een wat intensievere workout, beweeg en stimuleer de endorfines!

Bizar feitje en doe het vooral liever niet!

Mensen die in zichzelf snijden, vaak door mentale problematiek, maken enorm veel endorfines aan. Door het verwonden van zichzelf herkent het lichaam pijn, wat weer de endorfine versterkt.

Conclusie

Door voldoende te bewegen, gezond te eten en vooral ook jezelf je rust te gunnen, kun je jouw gelukshormonen stimuleren om goed te (blijven) functioneren.

Zorg dus goed voor jezelf en leef zoveel mogelijk in het hier en nu. Houd je vooral niet bezig met wat verkeerd gaat of wat je nog niet hebt. Focus je op het goede: beloon jezelf met een glimlach en complimenteer jezelf wanneer je weer een (kleine) taak hebt afgerond.

TIP: wordt lid van de Facebook groep: Alle ballen in de lucht. Aan de hand van tips, informatie en andere ervaringsdeskundigen leren we de gelukshormonen te stimuleren!

× Hoe kunnen wij je van dienst zijn?